הקשבה מודרכת לlet’s get free של Dead prez האלבום שעוזר להבין איך השחורים בארצות הברית מרגישים.

ב2005 בערך נכנסתי לצליל בקניון ערים וביקשתי מהמוכר שימליץ לי על איזה דיסק ראפ, עשיתי את זה כמה פעמים בחיים וברוב המוחלט הלכתי הביתה עם חתיכת זבל שלא הצלחתי להרגיל את האוזן אליו, אבל באותו יום קיבלתי מהמוכר בצליל מתנה שמלווה אותי עד היום, הוא נתן לי את הדיסק של דד פרז, “זה הארדקור לא בטוח שתאהב בהתחלה אבל תן לזה הזדמנות”, זה באמת דיסק קשה מוזיקלית ששם את הדגש על הליריקה, למזלי שיר מספר 3 הוא They schools שבתור מי שהיה אז ילד שעף משני בתי ספר תוך שנתיים היו לי כל הסיבות בעולם לרצות להזדהות איתו גם אם לא הבנתי מיד באמת על מה הוא מדבר, מבחינתי באותה תקופה שיר שבפזמון שלו צועקים “כל המורים בתיכון שלי יכולים למצוץ לי את הזין” מזכה את כל האלבום בהשמעה.

עם הזמן הבנתי שזה לא אלבום ראפ רגיל של אותן שנים עם זמרים ששרים כמה הם זיינים ועשירים, להיפך, הם שרים על כמה חשוב לאכול בריא וטבעוני ועל איך החלק החשוב במפגש עם בחורה הוא החיבור הרגשי ולא הסקס, זה אלבום פוליטי של שחורים שמדברים אל שחורים ומתאר את המציאות הקשה שהם חיים בה בארצות הברית ובלי התנצלויות קורא לשינוי אישי, קהילתי וגם למהפכה.

כשצופים מישראל במחאות השחורים בארצות הברית קשה להבין עד הסוף עד כמה קשה מצבם, וגם אם מבינים מנתונים וכתבות קשה להתחבר לחוויה העמוקה של מה זה אומר להיות חלק מאוכלוסייה שתקועה בתוך מעגל עוני וגזענות אינסופית, ההאזנה לאלבום לא תמיד פשוטה, המסרים הרבה פעמים מיליטנטים ולא קלים לעיכול, אבל זה מסוג היצירות שמכניסות אותך לטיול בעולם אמונות של אנשים שונים ממך ומאפשר לך להבין ולחוש אמפתיה כלפיהם, מה שאני אוהב בגישה של האלבום זה השילוב של ההכרה בעוולות ובמצב המחורבן שהקהילה השחורה נמצאת בו יחד עם הסירוב לפתח גישה קורבנית והשילוב בין שיקום קהילתי ואחריות אישית למצב שאתה נמצא בו.

זה אלבום שיצא ב2000 לפני מהפכת המידע והמסרים בו הם אלו שהשתלטו על השיח היום, עשרים שנה אחרי.

לכן החלטתי לכתוב מסמך האזנה מודרכת שיעזור לעכל את המסרים של האלבום כפי שאני רואה אותם מהר יותר.

מוזמנים ללחוץ פליי.

1 – Wolves

האלבום נפתח בנאום של אומלי ישיטלה (Omali Yeshitela) – אחד המנהיגים הפוליטיים של השחורים בארצות הברית מאז שנות ה60, שמספר משל על הדרך שבה השחורים שמנסים לשפר את המצב שלהם על ידי פשע נופלים בדיוק למלכודת שטומנים להם, שלטענתו כך הקהילות השחורות בארצות הברית מתפוררות על ידי המנגנונים הקפיטליסטיים  – השועל חושב שהוא מצא טרף אבל בעצם טועם את הדם של עצמו עד מוות.

2 -Im an African

השיר האמיתי הראשון באלבום מדגיש את הזהות האפריקאית ואת היסטוריית העבדות, משפט מפתח בשיר לדעתי הוא – Im an African, never was an African-american, משפט שמתאר את הסלידה והגישה הבדלנית שרבים מהשחורים מרגישים כלפי המדינה האמריקאית שידועה בפטריוטיות שלה, האמירה “אני אפריקאי” היא קודם כל התרסה, אבל גם קוראת לגאווה בזהות האפריקאית – מלקולם אקס טען שהאדם הלבן התאמץ ליצור דימוי נחות ומביש של האפריקאים כדי לגרום לצאצאי העבדים לשנוא את מורשתם, ושכל עוד הדימוי הגזעני הזה קיים לא יהיה שינוי גם לשחורים שנמצאים באמריקה כבר 400 שנה.

They schools3 –

השיר האהוב עלי שגרם לי לשמוע את האלבום

המגמה הבדלנית ממשיכה ובתי הספר “שלהם”, מתאר את המציאות בבתי הספר של השחורים – משטרה במסדרונות, שיעורי היסטוריה שלא נוגעים להם ולא מספרים על מורשתם(טענה שאומצה על ידי המחאה המזרחית בישראל), חוסר תקווה להיחלץ מהעוני.

לישראלים קשה לעכל את זה, אבל צריך להבין שברבים מבתי הספר התיכונים בארצות הברית באמת יש מעון לתינוקות כי רבות מהתלמידות הן אימהות, והמשטרה באמת נמצאת במסדרונות בית הספר כי רבים מהתלמידים הם חברי כנופיות.

דד פרז מגלים כאן את המיליטנטיות שלהם ואת המסר שלהם תמיד להרים את הראש ולנסות לשפר את המצב שלך, גם אם בתי הספר הם בחלקם אמצעי דיכוי נוסף של הממסד הלבן, כמו שאפשר לראות במונולוג הארוך שמסיים את השיר, והופך את הטענות על אי הרלוונטיות של התכנים בבית הספר לברורות ועצובות:

Cuz for real, a mind is a terrible thing to waste
And all y’all high class niggas with y’all nose up
Cuz we droppin this shit on this joint, fuck y’all
We gon speak for ourselves
Knowhatimsayin? Cuz see the schools ain’t teachin us nothin
They ain’t teachin us nothin but how to be slaves and hardworkers
For white people to build up they shit
Make they businesses successful while it’s exploitin us
Knowhatimsayin? And they ain’t teachin us nothin related to
Solvin our own problems, knowhatimsayin?
Ain’t teachin us how to get crack out the ghetto
They ain’t teachin us how to stop the police from murdering us
And brutalizing us, they ain’t teachin us how to get our rent paid
Knowhatimsayin? They ain’t teachin our families how to interact
Better with each other, knowhatimsayin? They just teachin us
How to build they shit up, knowhatimsayin?

4- Hip hop

You would rather have a Lexus or justice, a dream or some substance?
A Beamer, a necklace, or freedom?

השיר שיחסית הפך להיות “להיט” והושמע ברדיו מהאלבום, מדבר הסיבה שהם עושים היפ הופ, החיים של המוזיקאים השחורים וביקורת על הראפרים שמוכרים את עצמם ועל תעשיית המוזיקה

5-police state

השיר החזק ביותר באלבום לדעתי וגם הרלוונטי ביותר למחאה הנוכחית, זה לא שיר מחאה רק נגד המשטרה אלא נגד המדינה, הוא מתחיל בעוד נאום של אומלי, – שמסביר מהי המדינה מבחינת השחורים והלהקה – המשטרה היא ארגון ששומר על העניים עניים בשליחות העשירים, וטוען שהמשטרה הפכה להיות נחוצה בהיסטוריה האנושית, רק כשהתגברו הפערים החברתיים – מבחינת רבים מהשחורים המדינה היא לא משהו שהם חלק ממנו, אלא ארגון חיצוני ששולט בהם.

בשיר אפשר למצוא הזדהות עם הפנתרים השחורים שהם קבוצת מחאה סוציאליסטית שקמה באוקלנד ופעלה בכל ארצות הברית בשנות ה60 וה70 ודוכאה ביד קשה, מנהיג הפנתרים יואי פ. ניוטון שנרצח בשנת 88 מוזכר רבות באלבום.

אני חושב שמילות הפזמון מסבירות את תחושת הקהילה השחורה יותר טוב מהכל:

The average Black male
Live a third of his life in a jail cell
‘Cause the world is controlled by the white male
And the people don’t never get justice
And the women don’t never get respected
And the problems don’t never get solved
And the jobs don’t never pay enough
So the rent always be late, can you relate?
We livin’ in a police state

6- Behind Enemy Lines

שיר על בתי הכלא בארצות הברית, שהיא מדינה שמחזיקה את מספר האסירים הגדול ביותר בעולם במספר כולל ובאחוז מהאוכלוסייה, השחורים שמהווים 12% מהאוכלוסייה מהווים 30% מהאסירים, בערך 2 אחוזים מהאוכלוסייה השחורה ו4 אחוזים מהגברים השחורים נמצאים במאסר.

השיר מתחיל בהקלטות מתוך חיי הכלא, וממשיך בסיפורה של ילדה קטנה ממשפחת המפטון – הסבא היה פעיל פנתרים שחורים שנעצר ונרצח על ידי שוטר והבן נאסר גם הוא והיא גדלה לשנוא את הממסד, הבית השני מספר על אסיר שחור שאביו היה מכור הרואין יוצא ויאטנם וגדל להיות רוצח, ומסתיים בשורות שמשוות בין הכלא לחיי השחורים הרגילים שהם בעיניהם מלכודת

You ain’t gotta be locked up to be in prison
Look how we livin, thirty thousand niggas a day
Up in the bing, standard routine
They put us in a box just like our life on the blocks

 

 

7- Assassination

Our people are poor, and you know damn well nobody wants to be poor 

שיר שמדבר על האלימות המצויה בכל אספקט של חיי עוני ובין השאר על הרג של שחורים מידי שוטרים

 

8- Mind sex

מהשיר הזה מתחיל חלק שונה באלבום, בו דד פרז מציגים את הצד ההיפי שלהם ועוסקים בנושאים פוליטיים לא פחות כמו היחס לנשים לגוף ולסביבה, אבל מנקודה של דוגמה אישית.

 

ראפ לא נודע כז’אנר מוזיקה שמתייחס לנשים ולסקס בצורה רומנטית ורגישה ואחד הדברים החשובים שדד פרז עשו באלבום הזה היה השיר הזה שמציע דרך אחרת לגברים לדבר על הצורה שבה הם אוהבים נשים – לא רק החפצה של הגוף וכמה את מחרמנת אותי ואני גבר כי השגתי אותך אלא הרצון להקשיב להכיר ולהעריץ את האופי של האישה שאתה נמצא איתה.

 

See I ain’t got to get in your blouse
It’s your eye contact,
That be getting me aroused when you show me your mind
It make me want to show you mines
Reflecting my light, when it shines, just takin’ our time
Before the night’s through, we could get physical too
I ain’t tryin’ to say I don’t want to fuck, ’cause I do
But for me boo, makin’ love is just as much mental
I like to know what I’m gettin’ into

9-We want freedom-

שיר שמדבר על הכמיהה לחופש במיוחד ביחס לתסכול שהם חשים כשחורים, ומציע תסריט בלהות בו החברה קורסת המים מזוהמים ושחורים צריכים להתארגן לצבא קהילתי כדי לשרוד, הם מסבירים את המיליטנטיות שלהם בטענה – כולנו רוצים שלום, אבל הלבנים רוצים שיהיה להם יותר.

השיר מזכיר מסרים סביבתיים-היפיים-קונספירטיביים שנפוצים כיום באינטרנט

Imagine havin’ no runnin’ water to drink
Chemicals contaminate the pipes leadin’ to your sink
Just think, if the grocery stores close they doors
And they saturate the streets with tanks and start martial law
Would you be ready for civil war
Could you take the life of somebody you know,
Or have feelings for if necessary?
I got cousins in the military
But far as I’m concerned they died, when they registered

Yeah, I’m for peace
But I’ll kill ya if ya fuck with my moms or my niece
See we all want peace, but the problem is
Crackers want a bigger piece

10- Be Healthy

דד פרז נודעו כמטיפים לחיים ותזונה בריאה והיו נוהגים לזרוק תפוחים על הקהל, הקהילה השחורה בארצות הברית סובלת מתחלואה גבוהה ותזונה לקויה, גם כאן מעניין לראות מסרים היפיים שהשתרשו בעידן המידע לכל החברה על חיים בריאים, טבעונות וwellness

I don’t eat no meat, no dairy, no sweets
only ripe vegetables, fresh fruit and whole wheat
I’m from the old school, my household smell like soul food, bro
curried falafel, barbecued tofu
no fish though, no candy bars, no cigarettes
only ganja and fresh-squeezed juice from oranges
exercising daily to stay healthy
and I rarely drink water out the tap, cause it’s filthy

12 – Discipline (makes it easier
Organize your life)

רצועה שמתחילה בשיחת טלפון של חבר שמציע לצאת להשתכר ולבלות וזה שמתקשרים אליו מעיז ומסרב, השיר עצמו בנוי משורה אחת – משמעת עושה את החיים לקלים יותר לארגון.  

13 – Psychology

דד פרז מקדישים שיר לפסיכולוגיה של הדיכוי, הם מציעים למאזין להבין שהדיכוי לא נפסק בפתח הגוף אלא ממשיך בדעות וההשקפות שאתה מאמץ לעצמך, כמה השורות האלה מקבלות משנה תוקף בעידן המידע.

Don’t let ’em get in your head, they try to probe you
Figure your thoughts so they can try and control you
And through you, control your whole crew
It’s psychology boy, now what the fuck that make you wanna do?

14 – Animal in Man

שיר שעושה פראפרזה על הספר והמשל “חוות החיות” של ג’ורג’ אורוול, שנחשב לספר התפכחות מהקומוניזם, הבית הראשון נאמן לעלילת הספר ומספר על התקוממות החיות נגד החוואי, בספר האמיתי החזירים שמנהיגים את החיות הופכות לגרועות ואכזריות יותר מהחוואי, בבית השני של השיר מה שקורה זה שהחיות קולטות מיד את הכיוון שהחזירים לוקחים ומתקוממות שוב.

Its a very thin line between animal and man
When Hannibal crossed the line they all took a stand
What would you have done?
Shook his hand?
This is the animal in man

15 -Happinnes

למרות ואולי בהמשך ישיר לתכנים המיליטנטיים של האלבום בשיר הזה דד פרז מדברים על כמה חשוב לשמור על האושר והשמחה גם בתוך מציאות קשה, יש היאמרו שזו המרדנות האמיתית.

Feels great
And no, we can’t escape from the realness
Happiness is all in the mind
Let’s unwind, and find a reason to smile
I’m just glad to be alive
Feelin’ fine
Livin’ life one day at a time
Feelin’ great

16 – It’s Bigger Than Hip Hop

 

הרצועה הזו היא גרסה אחרת לשיר היפ-הופ שהוא כאמור ה”להיט” של הדיסק, אולי בגלל זה ולמען הסר ספק היה חשוב ללהקה להוציא להיט שהוא אנטי להיט ויוצא כנגד תעשיית המוזיקה ולהוסיף עוד רצועה לגרסה “מלוכלכת” שלו שלא יכלה לצאת לרדיו.

Hip-hop means sayin’ what I want, never bite my tongue

Ay dogg that label is that slave ship
Owners got them whips and rappers is slaves

17 – Propaganda

השיר מתחיל בפראפרזה על המשפט של בוב מארלי ש”אתה יכול לעבוד על החלק מהאנשים חלק מהזמן אבל לא על כולם כל הזמן”, דד פרז מציעים גרסה פסימית יותר – אתה אכן לא יכול לעבוד על כולם תמיד, אבל אם תעבוד על האנשים הנכונים האחרים יתיישרו, השיר מבטא חוסר אמון מוחלט במידע שמגיע מהחדשות, אמצעי התקשורת, הסרטים ובעיקר הממשלה, והיום ברור שהוא היווה תמרור אזהרה למצב שהגענו אליו כיום של מלחמה על האמת וחוסר אמון מוחלט.

You can’t fool all the people all of the time
But if you fool the right ones, then the rest will fall behind

I don’t believe Bob Marley died from cancer
31 years ago I would’ve been a Panther
They killed Huey cause they knew he had the answer
The views that you see in the news is propaganda

   18 – The Pistol

האלבום מסתיים עם עוד שיר על האלימות שהחברה השחורה שרויה בה, על הדילמות שקשורות לאחזקת נשק ומעורבות בפשע, מצד אחד הצגת עמדה שהפנתרים השחורים ומלקולם אקס תמכו בה שהשחורים צריכים לנצל את הזכות החוקתית לצבור נשק כי הרשויות האמריקאיות כמו הצבא והמשטרה לא מייצגות אותן, מצד שני הוא מדבר על האלימות שקורעת את הקהילה מבפנים, אבל לוקח עמדה ריאליסטית ואנטי פציפיסטית שבעולם שלנו בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר בכסף, ושכל אחד יהיה חכם יעשה את השיקול שלו מהנקודה שהוא נמצא בה.

באלבום עם מסרים קשים וסותרים כל כך כל כך, שמטיף מצד אחד לחיים טובים בריאות וכבוד, ומצד שני למהפכה ומלחמה במציאות הקשה, אפשר להבין את הבחירה באקורד סיום ריאליסטי כזה, נדמה לי שזו הוכחה שבסופו של דבר דד פרז רואים את עצמם כמחנכים שבאו להעביר שיעור שבסופו התלמיד יוצא ומברר את הדרך שלו בעולם, שיכולה להיות שונה כל כך מסיטואציה של מישהו אחר.

 

Yeah, we up on what we dealing with. We ain’t no criminals. We got the right to have gats. Long as the army, navy, air force, marine got gats, we gon’ hold heat, know’m saying? ‘Cause our army got to represent for us.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer